Katariina Tamminen, MD, Specialist i almen medicin

Efter en graviditet og fødsel bliver mors kerne påvirket på flere måder i form af f.eks. delte mavemukler, brok, svækkelse af bækkenbunden og prolaps. Hormonelle forandringer påvirker led og ligamenter i op til 6 måneder efter fødslen, hvilket øger risikoen for skader når mor træner.

Personligt led jeg af rygsmerter og en mild inkontinens efter at have født mit andet barn. Jeg endte også med at få mavebrok. Da jeg godt kunne leve med disse symptomer søgte jeg ikke hjælp, men undgik blot øvelser der gjorde dem værre.

Da jeg endelig startede med at træne igen, startede jeg for hurtigt, og med de helt forkerte øvelser, da jeg blot startede med de samme programmer, som jeg brugte før min graviditet. Jeg hyrede endda en personlig træner for at komme rigtigt i form igen, men jeg indså hurtigt at denne her (20 årige) fyr, ikke havde nogen anelse om en efterfødselskrops behov.

Ved et tilfælde hørte jeg om Mehrnoush, der trænede kvinder efter de havde født, og jeg tænkte at jeg måtte give det et forsøg.

I starten var jeg overrasket over at Mehrnoush ikke fik mig til at svede under de første 3-4 sessioner, som primært havde fokus på korrekt vejrtrækning, og kontrol af underlivet. Da jeg som tidligere Aerobic instruktør har været vandt til at skubbe mig til kanten - hver gang jeg trænede - må jeg indrømme, at det langsomme tempo i starten, var en smule frustrerende.

Men da jeg lærte at bruge de rigtige muskler og vi begyndte at løfte vægte var jeg overrasket over hvor hurtigt jeg startede med at se resultater. Jeg indså at jeg nu igen kunne hoppe i trampolin uden at tisse i bukserne — jeg var stærkere og havde meget mere energi i løbet af dagen.

Når jeg ser tilbage, har jeg nu forstået at efterfødselskroppen er for evigt, og den kræver en speciel form for træning og rehabilitering. Som alle andre områder af livet, er det vigtigt at bygge fundamentet først, før man kan bygge noget ovenpå. Jeg har også opdaget, at det ikke nødvendigvis er alle professionelle sundhedsfagfolk, som har en forståelse for rehabilitering efter en fødsel, og at de i stedet blot beder dig om at undgå visse øvelser i stedet for at opfordre dig til at træne de svage dele af din krop.

Efter 4 måneders træning med Mehrnoush, har jeg indset, hvor heldig jeg har været at finde en personlig træner med speciale i efterfødselstræning. Hun har skrlæddersyet sessionerne til mine behov og sideløbende lavet et hjemmetræningsprogram, jeg har kunnet følge på egen hånd. Hun har været ydersty proffessionel, støttende, motivernede og har taget sig tid til at forstå hvad mine mål er. Jeg kan varmt anbefalde Mehrnoush til enhver anden mor, der lider af gener efter en fødsel eller graviditet, og andre kvinder, der generelt leder efter en god personlig træner.

Mehrnoush Beiknejad